recent
عناوين الأخبار

فيديو السيسي: لن يكون على بطاقات التموين السابقة أكثر من فردين.. والجديد مالوش

HayeilTV
الصفحة الرئيسية
تعرف على التفاصيل و شاهد بالفيديو..... الرئيس قال في التفاصيل مافيش بطاقة لأكتر من فردين ، يعني الزوج والزوجة والاولاد يشيلوهم بقي علشان يعرفوا ينظموا حياتهم اللي يجيب واحد او اتنين حسب قدراته المادية ، اتمني ان كل الناس تعتمد علي نفسها من النهاردة بتموين او من غير والشباب يعملوا حسابهم ويدرسوا كل خطوة بيحطوها..

- الرئيس #السيسي: من الأن وابعد الحرج عن الحكومه، لن يُضاف إلى بطاقات التموين الجديدة أكثر من طفلين ..

"حقيقي البيحصل من الناس خصوصآ في الريف تهريج، يعني ايه واحد يخلف 7 او 8 ويرميهم للدوله،مدام مش قادر تربي وتصرف عليهم يبقي متخلفش، الدوله مش هتشيل بدل حد تاني" ..
#تحيا_مصر

السيسي: لن يكون على بطاقات التموين السابقة أكثر من فردين

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، إن مصر تعاني من  قضية خطيرة، وهي عدم وجود أرضية فهم مشتركة للواقع وأسبابه، وأيضًا حله.

وأردف الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال افتتاح مجمع إنتاج البنزين بشركة أسيوط لتكرير البترول بمحافظة أسيوط، بالإضافة إلى عدد من المشروعات التنموية الأخرى: ثقافة البناء على الأراضي الزراعية لا بد أن نواجهها، وأيضًا ثقافة النمو السكاني لطفل واتنين وستة، دون أن تقدر قدرتك على الصرف عليهم وعلى تعليمهم لا بد أن تتراجع، نحن نعمل على المبادرات والبرامج ولكن يبقى أن العادة أصعب كثيرًا في مواجهتها بقوانين وتوعية.

وبلهجة شديدة، قال: لا يمكن أن أعطي بطاقة تموين تاني لحد بيتجوز جديد، بتتجوز وانت مش قادر تصرف ازاي يعني؟، دي ثقافة مش موجودة غير في بلدنا احنا، لما أخلف حد يأكل عيالي.. ياريت نقدر، وفي التموين لن نضع بطاقة تموين أخرى لأكثر من فردين في اللي فات، والجديد لا مفيش.

ومن جانبه، صرح السفير بسام راضي، المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية، بأن مجمع أسيوط لإنتاج البنزين يعتبر أحد مشروعات الدولة الاستراتيجية في إطار خطط التنمية صعيد مصر، حيث يعد أكبر مجمع بترولي في الوجه القبلي، ويهدف إلى تأمين إمدادات البنزين لأهالي محافظات الصعيد، وتوفير تكلفة نقله من معامل التكرير القائمة بالقاهرة والإسكندرية والسويس، لمناطق الصعيد المختلفة.

يأتي ذلك في إطار توجه الدولة لتنمية الصعيد، وحل المشكلات التي تواجهه الأهالي من أبناء محافظات الصعيد، واهتمام القيادة السياسية بشكل خاص بالمشروعات التي يتم تنفيذها في محافظات الصعيد.
google-playkhamsatmostaqltradent