recent
عناوين الأخبار

صدمة كبيرة لجمهور منى زكي بسبب المثلية.. و عاصفة انتقادات شديدة بسبب فيلمها الجديد

HayeilTV
الصفحة الرئيسية

أثار عرض فيلم «أصحاب ولا أعز» على منصة نتفليكس عاصفة من الانتقادات بسبب ظهور أحد أبطاله مثلي الجنس، كما تعرضت إحدى بطلات الفيلم إلى هجوم عنيف بسبب الألفاظ والمشاهد الجريئة.




بسبب المثلية.. منى زكي تتعرض لانتقاد لاذع بعد عرض فيلم «أصحاب ولا أعز»



«أصحاب ولا أعز».. الاحتفال بعرض أول فيلم عربي من إنتاج نتفليكس بحضور صناع العمل


منى زكي وإياد نصار ونادين لبكي يحتفلون بالعرض الخاص لـ«أصحاب ولا أعزّ» (صور)


تامر حبيب يدافع عن منى زكي وفيلم «أصحاب ولا أعز»



دافع السيناريست تامر حبيب عن فيلم «أصحاب ولا أعز» وكتب «حبيب» عبر حسابه الرسمي على موقع «فيسبوك»: «يا سادة يا كرام، من حقك تشوف فيلم وتحبه، ومن حقك تشوف فيلم وماتحبوش، ومن حق صناع الأفلام أن يكون عندهم مطلق الحرية في تقديم أي أفكار هما مختارين يقدموها… ماهياش خناقة والله العظيم… ولا الفنان ولا المتلقي من حقه يعين نفسه قيّم على المجتمع ولا يجزم على مجتمع متقدم في فيلم استفزه إن ده مش مجتمعه، ولا يحكم على صُناع الفيلم اللي مش عاجبه أحكام أخلاقية قاسية تصل إلى السب والإهانة، لأن الفنانين اللي هو بيهينهم دول ممكن يكونوا أحسن منه ومن اللي خلفوه… لأنه لو شتم وسب، يبقي اللي خلفوه ماعرفوش يربوه».


منى زكي تتعرض لانتقادات حادة بسبب ألفاظ إباحية في «أصحاب ولا أعز»

تعرضت الفنانة منى زكي لانتقاد لاذع وهجوم من رواد مواقع التواصل الاجتماعي بعد ساعات من عرض فيلمها «أصحاب ولا أعز»، الذي طرح أمس على أحد المنصات الإلكترونية، متهمين إياها بالترويج للمثلية الجنسية، وظهورها بجرأة غير معهودة عليها.


وتصدر هاشتاج «أصحاب ولا أعز» محركات البحث على مواقع التواصل الاجتماعي في الساعات الأخيرة، ليصبح ضمن قائمة الأعلى تداولا في الوطن العربي.


وأعرب نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي عن غضبهم الشديد مما قامت به الفنانة منى زكي في هذه الفيلم، من تلفظ بألفاظ وصفها الجمهور بـ«الإباحية»، خاصة أن الجمهور عرف عنها الابتعاد عن الأدوار الجريئة التي لا تتناسب مع العادات والتقاليد السائدة بالمجتمع الشرقي.


«أصحاب ولا أعز» نسخة جديدة من فيلم perfect strangers

فيلم «أصحاب ولا أعز» مأخوذ عن الفيلم الإيطالي «Perfect Stranger» وتدور أحداثه حول 7 أصدقاء يجتمعون على العشاء، ويقررون أن يلعبوا لعبة، حيث يضع الجميع هواتفهم المحمولة على طاولة العشاء، بشرط أن تكون كل الرسائل أو المكالمات الجديدة على مرأى ومسمع من الجميع، وسرعان ما تتحول اللعبة التي كانت في البداية ممتعة وشيقة إلى وابل من الفضائح والأسرار التي لم يكن يعرف عنها أحد بمن فيهم أقرب الأصدقاء، ويجسد الفنان اللبناني فؤاد يمين شخصية مثلي جنسيا يخفي الأمر عن أصدقائه.


منى زكي وظهور صادم ووقح في فيلم #أصحاب_ولا_أعز 


- أول مشهد لمنى زكي في الفيلم، بتقلع فيه الأندر وتحطه في شنطتها قبل ما تخرج مع جوزها، عشان تعرفك في النهاية إنها بتكلم واحد على الفيس وكل شوية يسألها أنتي لابسة أندر ولا لأ؟ 


- مشهد تاني بتتكلم فيه مع صاحبتها اللي هي عايزة تعمل عملية تجميل في صدرها، عند دكتور برة غير جوزها اللي هو دكتور برضه.. فمنى زكي بتهزر معاها بتقولها "طب ما جوزك فردة والدكتور التاني فردة" 


- مشهد كمان وفي وسط قعدة لعب وهزار، منى زكي انبسطت إن صديقها بينام مع مراته عادي،


عشان هنكتشف في الاخر ان إياد نصار اللي هو جوز منى زكي، منامش معاها بقاله سنة كاملة.


- ده غير إنها مقضياها سُكر وعربدة طول الفيلم عادي.


- ده طبعا غير إن أول مشهد خالص، الام بتلاقي كاندام في شنطة بنتها اللي عندها ١٨ سنة، فالأم راحت قالت لجوزها.. 


فالراجل كتر خيره عاتبها وقالها إزاي تفتشي في شنطة بنتك وهي خارجة.


- نفس الأب ده، بنته اتصلت عليه لما خرجت، وقالت له إنها هتنام مع صاحبها النهاردة، فكان رد فعله الوحيد إنه قالها: إنتي حرة. 


- إياد نصار اكتشف إن صديقه اللي يعرفه من ٢٠ سنة، مثلي الجنس


فتعامل معاه عادي خالص باحترام وكأن مفيش أي حاجة، وطلب كمان إنه يتعرف على الواد اللي بينام معاه ويعزمهم على العشا.


 عاصفة انتقادات ضد فيلم منى زكي بسبب المثلية.. وتامر حبيب: «أحكام أخلاقية تصل للإهانة»

google-playkhamsatmostaqltradent